RTL-Z & RTL Nieuws
Op zaterdag 12 januari 2019 verscheen het onderstaande artikel op de online platformen van RTLZ en RTL nieuws.
Zo kan het ook: makelaar verkoopt buitenhuizen met dronevideo’s
Het begon ruim vier jaar geleden als grap, maar groeide uit tot een serieuze en tijdrovende business. De sfeervolle dronevideo’s van makelaar Geert Klaver (37) leveren niet alleen prachtige beelden op, maar ook de aandacht van huizenkopers én andere ondernemers door heel Nederland. “Je kunt je eigen identiteit erin kwijt.’‘
Dat Noord-Holland veel verborgen schoonheden kent, blijkt wel uit de tientallen producties die Klaver samen met compagnon en boezemvriend Koen Spaansen heeft gemaakt.
Al viel het opvallende project bijna vroegtijdig in het water, verklapt Klaver. “De eerste drone belandde binnen een kwartier via een boom te water. We dachten na een paar uurtjes oefenen dat we het wel konden. Maar je moet opstaan en doorgaan.”
Zo geschiedde: de woonboerderijen, villa’s of landhuizen komen wekelijks voorbij op de social media-kanalen van het Noord-Hollandse makelaarsbedrijf. Vanuit het pittoreske Nieuwe Niedorp bedient het bedrijf, van huis uit een agrarische makelaardij, intussen huizeneigenaren uit de gehele provincie.
Plezier maken
Met dertig tot veertig uur werk per video bepaald geen sinecure, maar de excentrieke makelaar ziet het voornamelijk als hobby. “We maken in eerste instantie vooral veel plezier. Dat moet de intrinsieke motivatie zijn. In het verleden ben ik ook projecten gestart die meer door geld waren gedreven. Die zijn allemaal mislukt.”
Funda-frustratie
Het project begon ook beetje uit frustratie met huizensite Funda. Klaver: “Bij het zoeken naar zo’n pand wil je het bijna aan kunnen raken. Bovendien wil je als verkoper van deze type woningen de omgeving erbij betrekken. Dat lukte destijds niet met enkel de slideshows van Funda. Een consument vindt video ook fijner dan afbeeldingen alleen.” Een vooruitziende blik: intussen biedt ook Funda vaak video’s van huizen, al zijn die vooral binnenshuis.
Dus bracht de drone uitkomst - ook zakelijk gezien. De makelaar heeft lezingen gegeven door het hele land. Van het AFAS Stadion in Alkmaar tot Zuid-Limburg: op veel plekken is er interesse voor zijn persoonlijke aanpak. Zo ook op de Amsterdamse Zuidas, waar Klaver met enkele andere ondernemers in december werd uitgenodigd om te spreken op het hoofdkantoor van ABN Amro, dat zich sinds afgelopen jaar op videogesprekken met klanten richt.
De leidraad van Klavers verhaal is helder: authentiek blijven. “Zoals we begonnen zijn, willen we het houden: natuurlijk en authentiek. We willen voorkomen dat het te veel tv wordt. Veel partijen willen met ons samenwerken, maar als er te veel commercie inzit kijkt de consument niet. In het moment ontstaat er iets. Juist dat is vaak grappig”, aldus de ondernemer die Coolblue als lichtend voorbeeld noemt. “Een megagroot bedrijf met humor. Daar kan heel veel.”
Gastoptredens
Dat geld intussen ook voor het makelaarsbedrijf: zo verschenen schaatsicoon Ard Schenk en de onder de jeugd populaire YouTuber Kalvijn (per helikopter) al in de dronevideo’s. Het gros van de kopers van de opvallende panden komt inmiddels uit de Randstad. Klaver: “En dat vanuit Nieuwe Niedorp, wat niemand kent. Als je dat bereik creëert, is dat gaaf.”
Een goede investering dus, ook voor andere ondernemers? “We hebben de afgelopen jaren substantieel meer verkocht. Dat heeft deels met de markt te maken, maar ook met onze onderscheidende manier om die te benaderen. Je krijgt het druk, maar we groeien 25 procent per jaar. Ik denk dat andere bedrijfstakken - zoals de keukenbranche of autoverkoop zoiets ook kunnen doen. Je kunt je eigen identiteit erin kwijt.”
Doorzetten
Als ervaringsdeskundige heeft Klaver desgevraagd nog een laatste tip. “Het klinkt cliché, maar geef niet op. Koen en ik dachten in het begin: is dit het? Het is heel veel herhalen. Een keer een video maken heeft geen enkele vorm van zin. Doorzetten gewoon.”